Stop de vierde aanvliegroute Schiphol!
Het Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat wil een vierde aanvliegroute voor passagiers- en vrachttoestellen over de provincies Gelderland en Utrecht richting Schiphol aanleggen. Het idee is dat de vluchten zich concentreren op een nog te bepalen denkbeeldig punt in de lucht op zo'n 55-65-70 km* afstand van Schiphol. Op dat punt vliegen ze op ca. 2100-2300-3000 meter* hoogte en vanaf daar wordt daling verder ingezet.
Bewoners op en naast de route zullen flink last krijgen van deze extra vliegtuigen; er komen veel vliegtuigen te vliegen en laag. Aan het naderingspunt is een ovaalvormig wachtgebied verbonden. Hier zal rondjes worden gevlogen als Schiphol te druk is of als er problemen zijn.
Stop,
Per dag 120** vliegtuigen extra?! En met de groeiambitie van Schiphol veel meer.
Laag vliegend verkeer.
Elke 7-8** minuten een vliegtuig.
Nacht- en vrachtvluchten.
Rondjes vliegen in een wachtgebied.
*) Afhankelijk van de documenten van de overheid die je leest.
**) Berekend op basis van 440.000 vliegbewegingen per jaar.
In 2023 wordt de aanvliegroute ontworpen. Er gaat nog beperkte participatie in deelprojecten plaatsvinden. Wanneer de route bekend is en ook wanneer de vliegtuigen laag gaan vliegen is onduidelijk. Ook onduidelijk is waar het stijgende verkeer gaat vliegen. Ook hier wil men gaan werken met vaste routes.
De herindeling gaat in eerste plaats over capaciteit, oftewel groei van de luchtvaart. Dit is ook te lezen in de planMER (pagina 96 halverwege). Hier staat: "Tegelijkertijd moet worden vermeld dat de Luchtruimherziening in relatief grote mate bijdraagt aan het realiseren van capaciteit voor de groei van de luchtvaart, maar in mindere mate aan de in de Luchtvaartnota beoogde duurzaamheid en leefbaarheid." Deze website is gemaakt, omdat weinig van de mogelijk gedupeerde inwoners op de hoogte zijn van de plannen. Wij, een groep bezorgde inwoners, willen andere inwoners informeren en het Ministerie oproepen om actief de verschillende gemeentes te bezoeken en op locatie over deze plannen te komen vertellen, want er zijn veel bezwaren, vragen en onduidelijkheden.
Krimp van de luchtvaart is ons inziens de enige manier waarop inwoners, natuur en klimaat minder last krijgen. Ook de inwoners, natuur en klimaat onder andere routes.
Wie nu stil blijft, krijgt straks veel herrie en vervuilende stoffen!
Informatieavond Zeist van 22 mei - video en presentaties
Hieronder opnames van een informatiebijeenkomst in de Raadszaal van de Gemeente Zeist.
Elisabeth van den Hoogen leidde als voorzitter de bijeenkomst en gaf mensen de mogelijkheid direct te reageren. Verder gaven presentaties: Wijkwethouder Wouter Catsburg, ChristerUnie/SGP Gemeente Zeist, Rudy Megens, plaatsvervangend directeur Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat, afdeling herziening, Lenneke Kok bezorgde inwoner en actief in Kerngroep Stop4deroute, Peter van Tienen natuurwetenschapper en actief in de Kerngroep. Daarnaast nog twee korte bijdrages: bewonerservaring en ervaringen SATL met Lelystad. De avond was druk bezocht. Helaas kon niet iedereen de overvolle zaal in. Daarom deze video om de avond toch nog te bekijken.
Presentatie ministerie van Infrastructuur en Waterstaat
Presentatie Kerngroep Sop4deroute
Potentieel gedupeerden
Wie lopen risico last te gaan krijgen van lawaai en vervuiling? De bedoeling van het ministerie is om een zo rechtstreeks mogelijke aanvliegroute te creëren naar Schiphol. Naast dalend verkeer zal er ook sprake zijn van stijgend verkeer. Onderstaande kaart is een inschatting van de route op basis van uitspraken in stukken van het ministerie.
Als je de kaart bekijkt lopen inwoners van de volgende gemeentes risico: Arnhem, Amersfoort, Baarn, Buren, Bunschoten, Bunnik, Culemborg De Bilt, De Ronde Venen, Ede, Eemnes, Hilversum, Houten, IJsselstein, Leusden, Neder Betuwe, Nieuwegein, Oudewater, Overbetuwe, Renswoude, Rhenen, Renkum, Scherpenzeel, Soest, Stichtse Vecht, Tiel, Utrecht, Utrechtse Heuvelrug, Veenendaal, Wageningen, West-Betuwe, Wijdemeren, Wijk bij Duurstede, Woerden, Woudenberg en Zeist.
In het gebied vóór het denkbeeldige aanvliegpunt zal de overlast waarschijnlijk ook flink toenemen, omdat de vliegtuigen zich op het naderingspunt gaan richten. Hier gaat dan het echter nog niet om één route. Daarnaast zal er een ovaalvormig wachtgebied zijn verbonden aan het naderingspunt. Gemeenten die daar risico lopen zijn bijvoorbeeld Druten, West Maas en Waal, Beuningen, Wijchen, Nijmegen, Berg en Dal, Heumen, Mook en Middelaar, Oss, Maasdriel, Westervoort, Maashorst, Land van Cuyck, 's Hertogenbosch, Bernheze, Gennep, Zevenaar en Duiven.
*****
Teken ook tegen de vierde aanvliegroute over Gelderland en Utrecht richting Schiphol. Laat je voor- en achternaam en e-mailadres achter in het volgende reactieformulier. Er volgt geen bevestigingsmail, omdat het e-mailsysteem dat niet aankan. Je reactie wordt wel geregistreerd.
De petitie willen we aanbieden aan de Tweede Kamerleden van de commissie Luchtvaart. HIervoor word je ook uitgenodigd. Daarna zullen we de namen en e-mailadressen van de petitie verwijderen.
****
Fiets 'nee'
9 juni
Op vrijdagochtend 9 juni stappen we op de fiets naar het Provinciehuis Utrecht.
Waarom? De gemeentebestuurders en raadsleden worden verder geïnformeerd door het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat over de vierde aanvliegroute. Kerngroep Stop4deroute mag ook een presentatie geven en een kerngroep Luchtvaart wil ophalen wat er leeft in de provincie Utrecht.
Daarom stappen we vrijdagochtend vroeg op de fiets en fietsen we vanuit Utrecht, Bunnik, de Bilt, Driebergen en Zeist naar het Provincie Huis om gemeenten en provincie aan te moedigen.
Het is tijd om jouw stem kracht bij te zetten. Dus fiets mee!
Meld je aan! Word lid van onze whatsapp groep waar we alle noodzakelijke informatie zullen delen. We vertrekken tussen 8:30 en 8:45 vanuit Utrecht, Zeist, de Bilt, Driebergen en Bunnik.
Wil je erbij zijn, maar is fietsen geen optie voor je? Kom dan vanaf 9:00 uur zelf naar het Provinciehuis (Archimedeslaan 6, Utrecht).
Flyer mee!
Help ook mee en informeer anderen. HIeronder vind je twee flyers die je kan downloaden. Je zou ze zelf kunnen uitprinten en op kunnen hangen bij de voordeur van je huis of je kan winkeliers of horeca in jouw gemeente vragen om de flyer op te hangen. Zorg dat de flyer geen overlast veroorzaakt en zo milieuvriendelijk als mogelijk wordt verspreid. Oftewel in overleg en zorg dat flyers niet in de natuur komen of linea recta in de papierbak.
Ook is het mogelijk flyers op te komen halen in Doorn i.p.v. zelf te printen. We vragen daarvoor een vergoeding van 10 euro per 100 A5 flyers. Mail dan naar info@stop4deroute.nl o.v.v. bestelling flyers. Verzenden is helaas door drukte geen optie.
Wat kan je nog meer doen?
Ben je ook verbaasd over deze plannen? Wil je ook iets doen om ervoor te zorgen dat op zijn minst bewoners zijn geïnformeerd? Dit kan je doen:
Contact
We willen je graag actief op de hoogte houden over ontwikkelingen en nieuws over de vierde aanvliegroute. Aanmelden voor de nieuwsbrief kan via het reactieformulier.
Heb je een urgente vraag? Stuur dan een e-mail naar info@stop4deroute.nl. Let wel: De Kerngroep Stop4deroute bestaat uit een groep bezorgde inwoners en andere belanghebbenden die dit naast werk en andere bezigheden doen. We proberen zo snel als mogelijk te reageren, maar soms kan het even duren.
Uit het nieuws
Hieronder nieuws gerelateerd aan de vierde aanvliegroute. Dit overzicht is niet compleet, maar geeft wel een beeld.
Mei 2023
31 mei 2023 Provincie spreekt zich uit tegen nieuwe aanvliegroute - RTV Utrecht
25 mei 2023 Buren maakt zich zorgen over vliegroutes Schiphol, ook vrees voor gevolgen luchthaven Lelystad | Buren | AD.nl
23 mei 2023 Gemeentehuis Zeist te klein voor actiebijeenkomst Stop4deroute - Al het nieuws uit Zeist en omstreken (denieuwsbode.nl)
22 mei 2023 Gemeentehuis Zeist te klein voor actiebijeenkomst Stop4deroute - Al het nieuws uit Zeist en omstreken (denieuwsbode.nl)
11 mei 2023 Slotstad - Informatiebijeenkomst Zeist over vierde aanvliegroute naar Schiphol
11 mei 2023 Informatiebijeenkomst Zeist voor vierde aanvliegroute naar Schiphol - Al het nieuws uit Zeist en omstreken (denieuwsbode.nl)
April 2023
17 april 2023 Nieuwe aanvliegroutes naar Schiphol brengen CO2-uitstoot nauwelijks terug (trouw.nl)
3 april 2023 Gelderland wil meepraten over nieuwe aanvliegroute Schiphol (msn.com)
3 april 2023 Gelderland eist snel duidelijkheid over 120 vliegtuigen per dag boven provincie én wil berekeningen stikstof | Ede | gelderlander.nl
3 april 2023 Motie over vliegverkeer; signaal naar het Rijk over zorg aanvliegroute - DeWoudenberger.nl | Nieuws uit de regio Woudenberg
Maart 2023
31 maart 2023 Lees hier onze reactie op de column van René Scheffer in Zeister Magazine: Een stem vóór leefbaarheid in heel Nederland!
27 maart 2023 Woest op Schiphol: mogelijk 42.000 vluchten over Ede - Edese Vos
27 maart 2023 Ook Wijk bij Duurstede neemt motie tegen vierde aanvliegroute Schiphol aan - Wijks Nieuws | Nieuws uit de regio Wijk bij Duurstede
15 maart 2023 Welke politieke partijen zijn voor of tegen de 4e aanvliegroute Schiphol? - Al het nieuws uit Veenendaal (derijnpost.nl)
14 maart 2023 Kamervragen gesteld door ChristenUnie en D66 over vierde aanvliegroute. Pagina 1 en pagina 2. D66 en ChristenUnie sceptisch over vierde aanvliegroute Schiphol | RTL Nieuws
12 maart 2023 Nieuwe plannen Schiphol over de vliegroutes gaan meer overlast opleveren in Gelderland - Barneveld (nieuws.nl)
11 maart 2023 30.000 handtekeningen onder petitie tegen nieuwe aanvliegroute - Omroep Gelderland (gld.nl)
7 maart 2023 Opinie | Minder geluid van boven, graag - NRC
7 maart 2023 Amersfoort fel tegen nieuwe route met 120 vliegtuigen per dag: ‘Desastreus voor leefbaarheid en natuur’ | Amersfoort | AD.nl
Documenten overheid
De herziening van het luchtruim wordt al een tijd besproken. In oktober 2022 stuurde minister Mark Harbers (infrastuctuur) een groter plan voor de herindeling van het luchtruim naar de Tweede Kamer. De nieuwe vierde aanvliegroute is daar onderdeel van. Op 19 december 2022 heeft de minister de Tweede Kamer geïnformeerd over de voortgang van het programma Luchtruimherzieing met daarin ook een vooruitblik op de werkzaamheden in de eerste helft van 2023. vierde lijn, 4e lijn, vierde route, 4e route
© 2023