thumbnail image
broken image

 

  • Stop 4de route
  • Doe mee overzicht
  • Doe mee meer info 
    • Teken de petitie
    • Doe mee met een donatie
    • Doe mee lokaal
    • Hang een poster voor je raam
    • Doe mee en flyer
    • Voer online actie
    • Abonneer op de nieuwsbrief
    • Meld vlieghinder
  • Meer over 4de route 
    • Algemeen
    • Natuur, milieu en klimaat
    • Inwoners en gezondheid
    • Economie
  • Publicaties
  • Rapport klimaatimpact
  • Rapport continu dalen
  • Rapport aantallen
  • Zienswijze
  • Nieuws 
    • 2025
    • 2024
    • 2023
    • 2022
    • Terugblik events
    • Nieuwsbrieven
  • Over ons

  • Invloed op de natuur, milieu en klimaat?

    Hoe zit dat met de stikstofuitstoot in natuurgebieden?

    De civiele luchtvaart was in 2017 volgens TNO verantwoordelijk voor 1,5% van de Nederlandse NOx-emissies. Valt mee, omdat alleen de emmissies onder de 914 meter meeberekend zijn. Het Noorse klimaatinstituut CICERO schat in dat 95% van de luchtvaartemissies in Europa boven de 914 meter plaatsvindt.

    Volgens het CBS die een andere rekenmethode hanteert blijkt dat de vliegindustrie in piekjaar 2019 goed was voor maar liefst 54,2 miljoen kilogram aan NOx-emissies. De luchtvaart staat hiermee ineens op plaats 1 van de grootste NOx-vervuilers in Nederland (bron: CBS: Stikstofuitstoot luchtvaart tien keer groter dan Tata | SchipholWatch)

    Stikstof zorgt ervoor dat planten als bramen, brandnetels en gras gaan er harder door groeien en overwoekeren andere planten. Daardoor verdwijnen ook insecten, vlinders en vogels. Stikstofdeeltjes inademen kan bovendien slecht zijn voor de gezondheid (bron: Stikstof - alles wat je moet weten | Milieu Centraal).

    Welke schadelijke stoffen komen vrij bij vliegen?

    De uitstoot van zeer zorgwekkende stoffen door vliegtuigen is duizenden keren hoger dan de norm die geldt voor andere industriële bedrijven. TNO heeft onlangs een onderzoek gedaan en in totaal identificeert TNO acht kankerverwekkende stoffen die uit vliegtuigmotoren komen. Zeven daarvan overschrijden de geldende normen zeer fors. Er wordt 3000 keer teveel crotonaldehyde uitgestoten, 1600 keer teveel naftaleen, 700 keer teveel 1-methylnaftaleen en 300 keer teveel 1,3-butadieen en benzeen. In het onderzoek zijn niet alle kankerverwekkende stoffen meegenomen. Zo blijven de beruchte polycyclische aromatische koolwaterstoffen (PAK) en ultrafijnstof buiten beschouwing, omdat de wetenschappers over onvoldoende gegevens beschikken om deze in kaart te brengen. Maar die uitstoot is er wél, zo meldt TNO. Volgens de onderzoekers wordt het grootste deel van de uitstoot veroorzaakt als de motoren niet op volle kracht draaien. Juist dan worden de gifstoffen onvolledig verbrand zodat ze in de lucht terechtkomen.

    Bronnen:
    Alarm: kankerverwekkende uitstoot vliegverkeer duizenden keren boven industrienorm | SchipholWatch
    Notitie Emissieberekening ZZS Luchthavens-1.pdf - Google Drive

    Kan de luchtvaart niet schoner en duurzamer voor natuur en milieu?

    Met deze vierde aanvliegroute sorteert de minister voor op een verdere groei van de luchtvaart. Volgens de Luchtvaartnota van 2020 kan de luchtvaartsector groei verdienen door uitstoot en geluidsoverlast te verminderen.

     

    Volgens luchtvaartexperts is verduurzaming van de luchtvaart iets van de lange adem, een proces dat decennia gaat duren. De minister weet dit ook, dus het feit dat er desondanks wordt voorgesorteerd op groei baart zorgen. Daarnaast zijn elektrische vliegtuigen geen stillere vliegtuigen.

     

    Bronnen:
    https://www.rijksoverheid.nl/documenten/kamerstukken/2020/11/20/definitieve-luchtvaartnota
    https://www.trouw.nl/economie/niemand-kan-toveren-duurzame-luchtvaart-is-nog-heel-ver-weg~b202f8c1/

    Hoe verhoudt groei van Schiphol zich tot het beperken van klimaatverandering ?

    De CO2-uitstoot van de luchtvaart valt buiten de afspraken die in Parijs zijn gemaakt. De uitstoot van de luchtvaart draagt echter wel degelijk bij aan klimaatverandering. Een verdere groei van de luchtvaart brengt het realiseren van de Parijs-doelen (het beperken van klimaatverandering tot maximaal +2 en het liefst tot +1,5 graden) dus verder buiten bereik.

     

    De luchtvaartsector hoopt op de lange termijn te kunnen overstappen op elektrisch vliegen voor korte afstanden en synthetische en biobrandstoffen voor langere afstanden. Deze technieken staan nog in de kinderschoenen (elektrisch vliegen), vergen enorme hoeveelheden landbouwgrond (biobrandstoffen) of elektriciteit (synthetische brandstof).

     

    Op SchipholWatch staan diverse artikelen over nieuwe technieken, bijvoorbeeld:

    ‘Elektrisch vliegen bespaart in 2050 hooguit 0,2% van CO2-emissies’ | SchipholWatch

     

    Andere bronnen:

    https://www.trouw.nl/economie/niemand-kan-toveren-duurzame-luchtvaart-is-nog-heel-ver-weg~b202f8c1/

    https://www.trouw.nl/duurzaamheid-economie/bestaat-duurzaam-vliegen-zo-vervuilend-is-de-luchtvaart~b5a4c6f2/

    Home
    Petitie
    Doneer
    Contact
Cookie Gebruik
We gebruiken cookies om een vlotte browse-ervaring te garanderen. Door verder te gaan gaan gaan we ervan uit dat u het gebruik van cookies accepteert.
Leer meer