

- Stop 4de route
- Doe mee overzicht
- Meer over 4de route
- Publicaties
- Rapport klimaatimpact
- Rapport continu dalen
- Rapport aantallen
- Zienswijze
- Nieuws
- 2025
- 2024
- 2023
- 2022
- Terugblik events
- Nieuwsbrieven
- Over ons
Publicaties
Welkom op de publicatiepagina van Stop4deroute. Hier vind je onze rapporten, artikelen en onderzoeken die bijdragen aan onze doelstelling. Onze publicaties bieden actuele inzichten, analyses en aanbevelingen voor beleidsmakers.
Rapport "Klimaatimpact luchtvaart - getallen in perspectief"
19 mei 2025
Stop4deroute brengt vandaag een nieuw rapport uit dat de onwaarschijnlijk grote klimaatimpact van Nederlandse luchtvaart in beeld brengt. Hoewel luchtvaart slechts 1,3 promille van alle persoonlijke reisbewegingen verzorgt en het vervoer van vracht over water en weg honderden keren zo groot is, is luchtvaart verantwoordelijk voor 40% tot 59% van de totale klimaatimpact van de huidige Nederlandse mobiliteit en goederenvervoer, gemeten over een periode van 100 jaar. En als we kijken naar de klimaatopwarming over de komende 20 jaar, dan is dit maar liefst 70% tot 83%!
Het rapport, dat gebaseerd is op CBS-gegevens uit 2023 en gebruik maakt van internationaal erkende en veelgebruikte rekenkaders, ontkracht zo het heersende beeld dat de klimaatimpact van luchtvaart relatief beperkt zou zijn.
Het rapport concludeert dat de huidige beleidsmaatregelen in Nederland ontoereikend zijn om de klimaatimpact van onze luchtvaart adequaat te beperken. Om de klimaatdoelstellingen in lijn met het Akkoord van Parijs te halen, zijn meer doeltreffende maatregelen noodzakelijk, zoals:
- een betekenisvol dalend CO2-plafond voor de luchtvaart;
- eerlijke belastingen en accijnzen;
- capaciteitsreductie van het vliegverkeer.
Bijkomende voordelen bij een serieuze capaciteitsreductie zijn een vermindering van geluidshinder, slaapverstoring en gezondheidseffecten voor omwonenden en een verminderde belasting van natuur, milieu en gezondheid door o.a. ultrafijnstof en stikstofoxiden.
Wij doen een dringend beroep op beleidsmakers en de luchtvaartsector om de enorme klimaatimpact van de luchtvaart niet langer te negeren en effectieve maatregelen te nemen die in verhouding staan tot de bijdrage van de sector aan klimaatverandering.
Brandbrief
4 februari 2025
De luchtvaartsector claimt het luchtruim, maar wij weigeren ons neer te leggen bij de gevolgen op de grond. Met de komst van een vierde aanvliegroute worden 1,3 miljoen mensen zonder inspraak geconfronteerd met extra geluidsoverlast en vervuiling – enkel om de groei van de luchtvaart te faciliteren. Dit gaat ten koste van gezondheid, natuur en klimaat. Met een brandbrief aan minister Madlener en staatssecretaris Tuinman hebben we duidelijk gemaakt dat we geen nieuwe vliegroutes, maar een kleinere, duurzame luchtvaart willen die past binnen de grenzen van gezondheid en milieu.
Rapport "Continu dalen naar Schiphol voor hinderreductie - huidige praktijk en realistische verwachtingen "
29 november 2024
In het PlanMER Luchtruimherziening, de Aanvulling hierop, en de Voorkeursbeslissing wordt een beeld geschetst dat een nieuwe manier van aanvliegen, hoger en en steiler, voor een aanzienlijke afname van geluidshinder onder aanvliegroutes naar Schiphol zal gaan zorgen. Stichting Stop4deroute heeft een analyse uitgevoerd van aanvliegbewegingen naar Schiphol in de periode juni-september 2023 en concludeert daaruit dat er geen wezenlijk andere manier van dalen zal worden ingevoerd. De meeste vliegtuigen dalen nu al min of meer op de nieuwe manier, en in de gebieden waar vermindering van hinder het hardst nodig is, zal de herindeling zeer beperkt het aantal lage, horizontale aanvliegsegmenten kunnen verminderen. En echte glijvluchten zonder motorvermogen en -geluid blijven onmogelijk. Daarom mag er niet teveel verwacht worden van hinderreductie door de luchtruimherziening.
Rapport "Inschatting dagelijk aantal vliegbewegingen 4de aanvliegroute Schiphol"
28 maart 2024
Het ministerie van I&W gaat ervan uit dat circa 19% van de op Schiphol aanvliegende vliegtuigen over de beoogde vierde aanvliegroute naar Schiphol zal vliegen, hetgeen neerkomt op ca. 115 vliegtuigen per dag. Dit uitgangspunt vormt de basis voor berekeningen in het PlanMER Luchtruimherziening.
Analyse van vluchtgegevens laat echter zien dat hiermee waarschijnlijk een verkeerde voorstelling van zaken wordt gegeven: dit zal eerder in het bereik van 30-37% liggen. Dit komt neer op 193 tot 235 vliegtuigen per dag bij de situatie van 2019.
Manifest
Op 24 oktober hebben we het Manifest Stop4deroute aangeboden aan Tweede Kamerleden.
Factsheet
We hebben een factsheet gemaakt met daarop belangrijke wetenswaardigheden over de vierde route.
Infographic
Download voor een snel overzicht van de plannen onze infographic.